Obiectivul acestei note, ce folosește o scară de la A la E, este de a-i ajuta pe clienți să aleagă un produs în deplină cunoștință de cauză, dar și să înțeleagă impactul acelui produs asupra mediului.
Ce este această notă?
Permite compararea produselor de același tip între ele, pentru a le cunoaște impactul asupra mediului și a face o alegere informată.
De la sfârșitul anului 2019, 61,1% dintre produsele noastre (îmbrăcăminte, încălțăminte, alte textile) au o notă ce le evaluează impactul asupra mediului.
Acest lucru este exprimat pe o scară de la A la E, calculată în funcție de întregul ciclu de viață al produselor: de la alegerea materiilor prime, la fabricare, transport, etapa de final de viață.
MODUL DE CALCUL
Pentru a calcula nota ce evaluează impactul asupra mediului al fiecărui produs, folosim unitatea funcțională. Această unitate de măsură evaluează beneficiul adus de produs utilizatorului său. Conform grilei de evaluare definite de ADEME (Agenția pentru Tranziție Ecologică din Franța), în realizarea calculului trebuie să se țină cont de următoarele întrebări:
- Funcția sau scopul produsului: ce?
- Amploarea funcției produsului: cât?
- Nivelul de calitate dorit: cum?
- Durata de viață a produsului: cât timp?
- Codul sau codurile CPA (clasificarea produselor în funcție de domeniul de activitate la nivelul UE): care este codul CPA?
Produsele sunt încadrate în categorii. În acest moment, categoriile pentru care calculăm impactul asupra mediului sunt îmbrăcăminte, încălțăminte și alte textile. .
PARCURSUL ACESTEI NOTE ÎN DECATHLON
Din 1986, Decathlon concepe produse marcă proprie. În 2008, echipele noastre au început să își pună întrebarea: care este impactul produselor noastre asupra mediului? În aceeași perioadă, datorită reglementărilor asupra mediului cuprinse în legea Grenelle, se dezvoltă ideea afișării impactului asupra mediului. Decathlon hotărăște să se implice într-un proiect pilot, împreună cu alte 10 companii mari de retail. A urmat o propunere venită din partea ministerului Tranziției ecologice, la care aceste companii au decis să adere.
În anii care au urmat, Decathlon își continuă implicarea în proiectul experimental extins la nivel european. Am lansat studii la care i-am rugat pe clienți să răspundă, pentru a le înțelege mai bine nevoile și pentru a dezvolta parteneriate. Am lucrat îndeaproape cuAgenția pentru Tranziție ecologică și cu Ministerul francez al Tranziției ecologice. Astfel, am putut testa, intra în detaliu și ajusta modul de afișare a impactului asupra mediului, printr-o îmbunătățire continuă. Obiectivul nostru: să îi ajutăm pe clienți să facă o alegere informată, comunicându-le într-un mod clar și simplu impactul produselor asupra mediului.
În 2014, am inclus calculul impactului asupra mediului direct în programele folosite în procesul de concepere a produselor, pentru a încuraja această mentalitate.
În 2017, am participat la crearea bazei de date cu impactul textilelor asupra mediului, împreună cu Agenția pentru Tranziție Ecologică (ADEME). Aceasta a devenit accesibilă tuturor, transformându-se într-o referință în domeniu.
În 2019, afișarea impactului asupra mediului sub formă de notă este implementată la peste 3500 de produse Decathlon, un număr ce se dublează în fiecare an. Un demers apreciat și de guvernul francez, care recunoaște Decathlon ca un pionier în acest demers.
În 2020, echipa noastră care s-a ocupat de proiect a fost invitată de secretarul de stat francez, Brune Poirson să îș prezinte la o conferință de presă a Ministerului Francez al Tranziției Ecologice.
Sistemul construit împreună cu ADEME și-a dovedit eficiența, așa că a fost inclus de către guvernul francez în legea anti-risipă pentru o economie circulară, promulgată la începutul anului. Aceasta va deveni, în Franța, obligatorie pentru companiile din domeniul textil.
DIFICULTĂȚILE ÎNTÂMPINATE PE PARCURS
În ciuda utilității unui astfel de proiect, precum și a bunelor noastre intenții, am descoperit, pe parcurs, numeroase probleme:
- accesul la date, mai ales, fiind vorba despre procese industriale. De cele mai multe ori, aceste date nu existau. A trebuit să plecăm de la 0, ceea ce a reprezentat un efort considerabil pentru echipele implicate.
- complexitatea subiectului. În spatele notei ce evaluează impactul produselor asupra mediului se află multe calcule și cercetări, pentru care este nevoie de competențe, timp și energie.
- informațiile interne cu privire la procesul de concepere a produselor, pentru a putea stabili care este impactul lor asupra mediului. Înainte de a măsura procesele și impactul lor, a trebuit să le înțelegem. Pentru acest lucru, a fost nevoie de colaborare între echipe.
- a fost nevoie de formarea multor persoane (ingineri), pentru evaluarea impactului asupra mediului, dar și pentru includerea acestuia în caietul de sarcini pentru produse (responsabilii de produs). Încă o dată, a trebuit să plecăm de la zero, pentru că, înainte, impactul asupra mediului nu a fost cu adevărat o prioritate.
- să fii pionierul unei acțiuni este un motiv de mândrie, dar este și dificil. Astăzi, acest tip de evaluare a impactului produselor asupra mediului nu este disponibil în toate magazinele, de aceea, clienților le este greu să compare.
Etapele următoare
Obiectivul nostru este ca nota de evaluare a impactului produselor asupra mediului să fie afișată în dreptul fiecărui produs din categoria îmbrăcăminte, încălțăminte și alte textile, în 2022. Numeroși membri ai echipelor noastre se implică și lucrează zilnic pentru îndeplinirea acestui obiectiv, fiind convinși de importanța lui. Datorită lor, avansăm în direcția bună.
Ne dorim și să includem în totalitate nota de evaluare a impactului asupra mediului și societății, așadar, a întregului ciclul de viață al produsului, în modelul nostru de afaceri. Vom include și partea de reparare, precum și posibilitatea de închiriere a echipamentelor.
Sperăm ca acest tip de evaluare a impactului asupra mediului să se răspândească pe piața din Europa, datorită unei baze de date comună. Ne vom adresa și Comisiei Europene, pentru a arăta utilitatea și importanta acestui proiect.