Transportarea produselor de la locul de fabricare până la dumneavoastră, alimentarea cu energie a magazinelor sau depozitelor: toate acestea au impact asupra mediului înconjurător. Pentru a-l reduce, am ales să utilizăm energia regenerabilă și să acționăm în privința transportului.
PRIORITATE ENERGIEI REGENERABILE
Pentru a reduce impactul asupra mediului înconjurător, tranziția spre energia durabilă era o necesitate. În septembrie 2018, ne-am alăturat inițiativei mondiale RE100 ce presupune utilizarea 100% a energiei electrice din surse regenerabile până în 2026 . Aceasta este o măsură eficientă pentru spațiile comerciale și logistice.
DE UNDE PROVINE ACEASTĂ ENERGIE?
Ne dorim să producem energie fotovoltaică direct în spațiile noastre, când este posibil, sau să achiziționăm energie regenerabilă cu certificate de origine.
Astăzi, avem 35 de lideri de energie, împărțiți în diferite țări, ce se mobilizează pentru a atinge acest obiectiv.
ACȚIUNILE ȘI ANGAJAMENTELE NOASTRE ÎN PRIVINȚA TRANSPORTULUI
În ciclul vieții unui produs, transportul nu este cea mai poluantă etapă, chiar dacă are și acesta un impact semnificativ. Pentru a reduce cantitatea de dioxid de carbon, am ales să ne concentrăm eforturile pe partea de concepere și fabricare a produselor noastre.
Acest lucru nu înseamnă, însă, că nu acționăm și în privința transportului.
În acest moment, echipele noastre sunt într-un proces de analizare a impactului nostru asupra mediului. În prezent, nu avem decât date formale, așadar e o muncă de echipă în curs de defășurare. Sunt analizate toate formele de transport: rutier, feroviar, martim și aerian. Scopul acestui proiect este de a realiza legături mondiale care să ne permită să identificăm cu precizie axele pe care vrem să progresăm și să ne fixăm obiective pe termen lung.
TRANSPORTUL AERIAN
Obiectivul nostru este ca transportul aerian să reprezinte sub 1% din modalitățile de transport ale produselor noastre până în 2026. Un obiectiv ambițios, dar realizabil, dacă anallizăm cifrele din ultimii ani. De aici și motivația noastră!
Înainte de 2018 utilizam transportul aerian pentru până la 6% din produsele noastre. Astăzi, nu depășește 4%. Pentru a continua în această direcție, trebuie să înțelegem de ce, în anumite cazuri, încă este nevoie să utilizăm avionul. Și mai ales, cum și cu ce să îl înlocuim.
Știm, transportul aerian reprezintă o sursă de dioxid de carbon semnificativă. Dar acesta nu este singurul dezavantaj. Există, de asemenea, un impact negativ pe partea de logistică. Pentru a le scoate în evidență, am implicat echipele noastre pentru a le stabili o monitorizare săptămânală. Ambiția noastră este de a-i face conștienți pe toți colaboratorii noștri de acest aspect și de a oferi alternativa altor mijloace de transport.
În acest moment, au fost identificate 3 consecințe negative ale transportului aerian: costul, manipularea și stocul.
-Costul: spațiul aerian are un impact negativ asupra productivității deoarece recepționarea stocului în depozit presupune prezența unui coechiper în plus decat in mod normal.
-Manipularea: transportul aerian presupune un proces de descărcare mai complex, iar majoriatea paleților voluminoși nu sunt întotdeauna tratați. În consecință, drumul magazinerului se prelungește.
-Stocul: paleții care nu sunt ridicați imediat ocupă spațiu în detrimentul altor produse. Astfel, se ocupă spațiu inutil.
Așadar, care este alternativa?
Soluția ar fi transferarea fluxurilor aeriene spre cele feroviare. O variantă posibilă deoarece există deja linii ferate ce leagă Franța de Germania, sau Rusia și China, de exemplu.
TRANSPORTUL RUTIER
Chiar dacă suntem la început, am făcut deja primii pași pentru a reduce impactul dioxodului de carbon în spațiul rutier. .
Pentru transportul între diferitele noastre depozite și magazine, am inclus în negocierile noastre valorizarea în euro în locul dioxidului de carbon. Ideea este să motivăm echipele să parcurgă ”kilometrii proprii”. Asta presupune priviligierea gazului natural, uleiului vegetal și a electricității (pentru marile aglomerații) în pofida dieselului.
Pentru transportul rutier între depozitele regionale (CAR) și depozitele continentale (CAC), se constată deja o îmbunătățire. La începutul anului 2020, 25% dintre kilometrii parcurși au fost ,,mai sustenabili” datorită negocierilor noastre. Conform traiectoriei, estimăm 35% ”kilometri proprii” în 2021, 50% în 2022 și 75% în 2023.
Pentru a fi transparenți și concreți, lucrăm asupra traducerii indicatorilor de transport în impactul de CO2 asupra mediului.
Având în vedere că fiecare țară prezintă provocările ei și un context specific, noi credem în principiul subsidiarițății. Pentru a avea un impact favorabil, deciziile trebuie adaptate în funcție de contextul local. Suntem implicați în luarea deciziilor pentru ca acestea să fie pertinente în raport cu nevoile fiecăreia. În consecință, fiecare țară decide ce acțiuni dorește să implementeze la nivel local.
VREȚI SĂ AFLAȚI MAI MULTE INFORMAȚII?
Noi dorim să vă facem cunoscut principiul nostru de funcționare, dar găsirea unui echillibru între explicațiile simple și dorința de a vă împărtăși totul nu este mereu simplă. Dacă vă doriți să aflați mai multe, nu ezitați să consultați Declarația de Performanță Extra-Financiară Decathlon Internațional. Publicată în fiecare an, aceasta prezintă toate inițiativele noastre care ne ajută să ne dezvoltăm durabil.